Szukaj
Close this search box.

Forma opodatkowania: Estoński CIT a MDR

Estoński CIT a MDR

Wprowadzenie do obowiązku raportowania podatków oraz zasad opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w Polsce jest kluczowe dla zrozumienia aktualnych regulacji podatkowych. Polskie przepisy w zakresie MDR (Mandatory Disclosure Rules) nakładają obowiązek raportowania uzgodnień podatkowych niemal we wszystkich obszarach, co stanowi istotny element zapewnienia transparentności w rozliczeniach. Dodatkowo, wybór opodatkowania ryczałtem, zwanym estońskim CIT, mimo oferowania korzyści w postaci odroczenia podatków, wiąże się z określonymi wymogami raportowania, szczególnie w kontekście schematów podatkowych transgranicznych.

Obowiązek raportowania podatków

Zgodnie z polskimi przepisami dotyczącymi MDR (Mandatory Disclosure Rules), obowiązek raportowania obejmuje praktycznie wszystkie rodzaje podatków. Przekazywanie informacji do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) jest wymagane dla wszelkich uzgodnień związanych z podatkami bezpośrednimi, pośrednimi (takimi jak VAT czy akcyza), podatkami lokalnymi (np. od nieruchomości) oraz innymi daninami w polskim systemie podatkowym.

W objaśnieniach zwrócono uwagę, że jeśli uzgodnienie dotyczy wyłącznie podatku od wartości dodanej, jak VAT czy akcyza, nie spełnia ono kryterium schematu transgranicznego. Oznacza to, że takie uzgodnienie, nawet jeśli dotyczy więcej niż jednego kraju członkowskiego UE lub UE i kraju trzeciego, nie podlega obowiązkowi raportowania jako schemat transgraniczny, lecz może być raportowane jako schemat krajowy lub standaryzowany, jeśli spełnia odpowiednie warunki.

Interpretacja Ministra Finansów

Minister Finansów wyjaśnił, że dyrektywa MDR, która wymaga raportowania transgranicznych schematów podatkowych, nie obejmuje uzgodnień związanych z podatkami od wartości dodanej. W związku z tym, polski ustawodawca nie rozszerzył zakresu transgranicznych schematów podatkowych na uzgodnienia dotyczące VAT, akcyzy czy cła. Niemniej jednak, aby uzyskać jak najwięcej informacji o uzgodnieniach podatkowych, polski prawodawca zdecydował się na obowiązek raportowania krajowych i standaryzowanych schematów podatkowych w zakresie VAT i akcyzy.

    Ryczałt a przepisy o MDR i klauzule przeciwko unikaniu opodatkowania

    Podatnicy korzystający z ryczałtu od dochodów spółek mogą stosować ograniczone przepisy dotyczące schematów podatkowych. W czasie, gdy podlegają ryczałtowemu opodatkowaniu, nie muszą raportować schematów podatkowych innych niż transgraniczne w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 86a § 5a Ordynacji podatkowej. Nie zwalnia to jednak z obowiązku zgłaszania schematów podatkowych transgranicznych ani innych schematów, które dotyczą innych przepisów prawa podatkowego poza podatkiem dochodowym od osób prawnych. Nawet wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, jeśli spełnione są warunki określone w rozdziale 6b ustawy o CIT, nie wymaga raportowania.

    Klauzule przeciwko unikaniu opodatkowania

    Stosowanie ryczałtu od dochodów spółek nie wyłącza przepisów art. 119a Ordynacji podatkowej, które zapobiegają unikaniu opodatkowania. Oznacza to, że jeśli głównym celem danej transakcji jest uzyskanie korzyści podatkowej niezgodnej z celem ustawy, a działania są sztuczne, korzyść podatkowa nie zostanie uznana. W takich przypadkach określa się skutki podatkowe według stanu, który miałby miejsce, gdyby dokonano odpowiednich czynności, ich nie dokonano, lub gdyby przepis nie miał zastosowania. Wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek powinien być motywowany zgodnie z celem ustawy, co oznacza, że art. 119a Ordynacji podatkowej nie powinien być stosowany. Jednak wszelkie działania podjęte przed, podczas lub po wyborze ryczałtu, które mogą być uznane za sztuczne, powinny być analizowane pod kątem możliwości zastosowania tych przepisów. Dotyczy to również kształtowania wyniku finansowego w sposób niezgodny z zasadą true and fair view, jeśli wynika to z chęci unikania opodatkowania.

    Wnioski

    Przepisy dotyczące „estońskiego CIT” i wymogów raportowania podatkowego oferują spółkom atrakcyjną opcję odroczenia opodatkowania zysków. Jednak firmy decydujące się na ryczałt od dochodów muszą być świadome, że nie zwalnia ich to z obowiązków związanych z raportowaniem schematów podatkowych, szczególnie tych o charakterze transgranicznym. Ważne jest, aby dokładnie przestrzegać regulacji, by uniknąć potencjalnych komplikacji prawnych i podatkowych. Dbałość o transparentność oraz zgodność z przepisami prawnymi i podatkowymi jest kluczowa dla zachowania wiarygodności oraz stabilności finansowej przedsiębiorstwa.

    Autor: Karol Klauziński – Doradca podatkowy nr wpisu 14 276

    Zobacz także

    Grupowa dokumentacja cen transferowych (master file) to kluczowy dokument, który przedstawia działalność grupy kapitałowej z perspektywy podatkowej i finansowej. W...
    Nieubłagalnie zbliża się termin na składanie informacji o cenach transferowych TPR-C dla podatników, których rok podatkowy równy jest kalendarzowemu. Na...
    Uprzednie porozumienie cenowe (ang. Advance Pricing Arrangement, APA) to instrument, który stanowi umowę między podatnikiem a organem podatkowym, dotyczącą ustalenia...
    Wiele osób zajmujących się tematyką podatkową ma trudności z rozróżnieniem pojęć „minimalny podatek dochodowy” oraz „globalny podatek minimalny”. Choć oba...