Szukaj
Close this search box.

Czy korzystanie z licencji niewyłącznej użytkownika końcowego (ang. end user) zakupionej od podmiotu niepowiązanego, a następnie jej odprzedaż w ramach podmiotów powiązanych grupy kapitałowej, podlega pod obowiązek w zakresie podatku u źródła (ang. withholding tax, WHT)?

W dniu 8 sierpnia 2024 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) wydał interpretację indywidualną (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.250.2024.2.BJ), której przedmiotem było ustalenie, czy wynagrodzenie, które wnioskodawca uiszcza / będzie uiszczał na rzecz nierezydenta za oprogramowanie mieści się w hipotezie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. czy zapłata wynagrodzenia powoduje powstanie obowiązku poboru podatku u źródła od wypłacanych należności.

Stan faktyczny

W celu umożliwienia efektywnego świadczenia usług, Spółka w ramach swojej działalności nabywa i wykorzystuje programy, aplikacje i systemy informatyczne dla komputerów i innych urządzeń. Przedmiotowe oprogramowanie może być nabywane na nośnikach fizycznych, pobierane przez sieć internetową lub udostępniane w modelu Software-as-a-service.

Wnioskodawca jako nabywca oprogramowania, w praktyce nabywa bardzo wąski zakres uprawnień, które sprowadzają się do użytkowania nabytego egzemplarza oprogramowania zgodnie z jego przeznaczeniem. Spółka nie posiada prawa i możliwości modyfikowania, kopiowania, rozpowszechniania programu, korzystając jedynie  z oprogramowania na własny użytek w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Nabywane przez Spółkę oprogramowanie nie ma charakteru licencji wyłącznej w rozumieniu art. 67 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej upapp), tym samym, właściciel praw do oprogramowania może udzielić licencji na jego użytkowanie na tych samych polach eksploatacji również innym podmiotom (licencja niewyłączna).

Dodatkowo w ramach zawartej przez Spółkę umowy nie nastąpi przeniesienie praw czy też udzielenie prawa do korzystania z autorskich praw majątkowych w zakresie określonym w art. 74 ust. 4 upapp., tj. Spółka nie nabywa prawa do trwałego lub czasowego zwielokrotnienia oprogramowania w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie, tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w oprogramowaniu lub do rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu oprogramowania lub jego kopii. Umowa licencyjna dotyczy zatem udostępnienia prawa do korzystania z określonych egzemplarzy oprogramowania dla własnych potrzeb Spółki oraz jej podmiotów powiązanych – w zakresie praw przysługujących użytkownikowi końcowemu, zgodnie z umową pomiędzy Spółką, a nierezydentem. DKIS dookreślił, iż „Wynika to jednocześnie z charakteru Spółki, która w Grupie Kapitałowej pełni funkcję centrum usług wspólnych, tj. podmiotu który zapewnia usługi typu back Office (w tym koordynację nabywania usług, z których – po odsprzedaży – korzystają również inne podmioty z Grupy kapitałowej). Do tego typu sytuacji dochodzi również w zakresie Oprogramowania nabywanego od Dostawcy”.

Stanowisko podatnika

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie z tytułu oprogramowania nie mieści się w katalogu określonym w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w związku z czym wypłata ww. należności nierezydentowi nie powoduje powstania obowiązku poboru podatku u źródła.

Stanowisko organu

Organ podatkowy zaaprobował stanowisko podatnika jednocześnie odstępując od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Konkluzja

DKIS dokonując rozstrzygnięcia sprawy w drodze wydania interpretacji indywidualnej powielił linię interpretacyjną prezentowaną na przestrzeni ostatnich lat w kontekście braku obowiązku zapłaty podatku u źródła od nabywanych licencji użytkownika końcowego. Jednocześnie organ wskazał, iż bez znaczenia w kontekście obowiązku podatkowego będzie odprzedaż licencji niewyłącznej (w rozumieniu art. 67 ust 2 upapp) podmiotom powiązanym z grupy kapitałowej – o ile nie dokonane zostaną czynności wskazane w przepisie art. 74 ust 4 upapp[1].

Zauważyć należy jednocześnie, iż skoro licencja użytkownika końcowego nie mieści się w hipotezie przepisu art. 21 ust 1 pkt 1, Spółka nie jest w obowiązku wykonania jakichkolwiek obowiązków w zakresie podatku u źródła (w tym nie jest zobligowana do posiadania certyfikatu rezydencji oraz złożenia formularza IFT-2/IFT-2R).

Autor: Michał Mika – Transfer Pricing Manager

[1] Zgodnie z przepisem art. 74 ust 4 upapp, autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem przepisów art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:

1) trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie; w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie, czynności te wymagają zgody uprawnionego;

2) tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała;

3) rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego lub jego kopii.

Zobacz także

To, czy korekta cen transferowych wpływa na rozliczenia VAT zależy od tego, czy służy jedynie dostosowaniu cen do poziomu rynkowego...
Uprzednie porozumienie cenowe (ang. Advance Pricing Arrangement, APA) to instrument, który stanowi umowę między podatnikiem a organem podatkowym, dotyczącą ustalenia...
W dniu 3 września 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) wydał interpretację indywidualną o sygn. 0114-KDIP2-1.4010.375.2024.1.PK, której przedmiotem było...