Szukaj
Close this search box.

Fundacja rodzinna a status zagranicznej jednostki kontrolowanej

W dniu 27 sierpnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) wydał interpretację indywidualną (sygn. 0114-KDIP3-1.4011.496.2024.1.MS2), której przedmiotem było ustalenie, czy zagraniczna spółka, której właścicielem stanie się polska fundacja rodzinna, powinna być uznana za zagraniczną jednostkę kontrolowaną (CFC)[1] w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatnik, będący beneficjentem fundacji, zwrócił się z pytaniem, czy w takiej sytuacji będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od dochodów tej jednostki.

Stan faktyczny

Podatnik, będący beneficjentem polskiej fundacji rodzinnej, zwrócił się do organu podatkowego z zapytaniem dotyczącym swojej sytuacji podatkowej w kontekście przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych (CFC). W szczególności pytanie dotyczyło, czy spółka zagraniczna, której właścicielem w przyszłości stanie się fundacja rodzinna, powinna być uznana za zagraniczną jednostkę kontrolowaną w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych (PDOF), co wiązałoby się z obowiązkiem rozliczenia podatku od jej dochodów. Wyjaśnić należy, iż fundacja jest podmiotowo zwolniona z opodatkowania podatkiem CIT. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Fundacja rodzinna, która w przyszłości nabędzie udziały w zagranicznej spółce, zostanie właścicielem tych udziałów, co oznacza, że to fundacja, a nie podatnik, będzie miała kontrolę nad spółką. Podatnik nie będzie więc bezpośrednio posiadał ponad 50% udziałów w spółce, ani nie będzie sprawował faktycznej kontroli nad jej działalnością. Niemniej jednak pojawia się pytanie, czy można uznać, iż podatnik posiada kontrolę pośrednią nad tą zagraniczną jednostką kontrolowaną poprzez fundację rodzinną.

Stanowisko podatnika

Podatnik argumentował, że skoro fundacja rodzinna będzie bezpośrednim właścicielem zagranicznej spółki, a on sam nie będzie posiadał bezpośrednio udziałów ani praw do głosowania, nie powinien być uznawany za osobę kontrolującą zagraniczną jednostkę w rozumieniu przepisów CFC. W związku z tym, zdaniem podatnika, zagraniczna spółka nie powinna być uznawana za zagraniczną jednostkę kontrolowaną, co zwolniłoby go z obowiązku rozliczenia podatku od dochodów tej jednostki.

Podatnik wskazał także, że fundacja rodzinna nie spełnia definicji jednostki zależnej w rozumieniu przepisów o PDOF, co dodatkowo przemawia za tym, że nie można uznać, iż posiada pośrednio kontrolę nad zagraniczną spółką.

Stanowisko organu

Organ podatkowy, analizując przedstawione argumenty, zgodził się z podatnikiem. Zgodnie z art. 30f ust. 3 pkt 5 ustawy o PDOF[2], zagraniczną jednostką kontrolowaną może być jednostka, w której podatnik posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale, praw do głosowania, bądź prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje faktyczną kontrolę nad jednostką.

Organ potwierdził, że podatnik nie będzie posiadał bezpośrednio tych praw ani nie będzie sprawował faktycznej kontroli nad zagraniczną spółką, ponieważ to fundacja rodzinna, a nie on, będzie właścicielem udziałów w spółce. W związku z tym fundacja rodzinna, a nie podatnik, będzie sprawować kontrolę nad zagraniczną jednostką.

Dalej organ zauważył, że pośrednie posiadanie udziałów poprzez fundację rodzinną również nie może być uznane za posiadanie pośrednie w rozumieniu przepisów o PDOF. Zgodnie z art. 30f ust. 17 ustawy o PDOF, w przypadku pośredniego posiadania udziałów należy stosować odpowiednio przepisy art. 23m ust. 3 ustawy o PDOF. Przepisy te określają, w jaki sposób należy obliczać udział pośredni poprzez inne podmioty.

Jednakże, jak wskazał organ, fundacja rodzinna nie spełnia definicji jednostki zależnej, określonej w art. 30f ust. 2 pkt 3 ustawy o PDOF, ponieważ nie jest podmiotem, w którym podatnik posiada co najmniej 50% udziałów, praw głosu, ani prawa do uczestnictwa w zysku. Tym samym nie można uznać, że podatnik posiada pośrednio kontrolę nad zagraniczną spółką za pośrednictwem fundacji rodzinnej.

Konkluzja

W przedstawionej sytuacji, organ podatkowy zgodził się z podatnikiem, że zagraniczna spółka, której właścicielem stanie się fundacja rodzinna, nie powinna być uznawana za zagraniczną jednostkę kontrolowaną w rozumieniu przepisów o PDOF. Oznacza to, że podatnik, będący beneficjentem fundacji rodzinnej, nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od dochodów tej jednostki zgodnie z przepisami o CFC.

Stanowisko organu jest zgodne z przepisami prawa, które jasno określają, że do uznania jednostki za zagraniczną kontrolowaną konieczne jest spełnienie określonych warunków dotyczących posiadania udziałów lub sprawowania kontroli. W przypadku, gdy kontrola nad jednostką jest sprawowana przez fundację rodzinną, a nie bezpośrednio przez podatnika, warunki te nie są spełnione.

Podatnik nie będzie uznawany za osobę kontrolującą zagraniczną jednostkę poprzez fundację rodzinną, co zwalnia go z obowiązku rozliczania dochodów tej jednostki zgodnie z przepisami o zagranicznych jednostkach kontrolowanych. Jest to istotne stanowisko, które może mieć wpływ na podobne sytuacje, w których podatnicy korzystają z fundacji rodzinnych do zarządzania zagranicznymi aktywami.

Autor: Paulina Henrykowska – Asystent podatkowy

[1] Controlled Foreign Corporation- zagraniczny podmiot nieposiadający siedziby, zarządu, ani rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

[2] podatek dochodowy od osób fizycznych

Zobacz także

Grupowa dokumentacja cen transferowych (master file) to kluczowy dokument, który przedstawia działalność grupy kapitałowej z perspektywy podatkowej i finansowej. W...
Wraz z nowym rokiem, od 1 stycznia 2025 r., na podatników CIT w Polsce zostaną nałożone nowe wymogi związane z...
Wraz z nowym rokiem, od 1 stycznia 2025 r., na podatników CIT w Polsce zostaną nałożone nowe wymogi związane z...