W dniu 8 września 2021 r. opublikowany został projekt Ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych usług (tzw. Polski Ład). Nowelizacja, oprócz przepisów z zakresu szeroko rozumianego prawa podatkowego, objęła również przepisy dotyczące podatku u źródła. Zmiany mające wejść w życie w 2020 r. oraz 2021 r. zostały kilkukrotnie odraczane w czasie. Finalnie, przedmiotowe zmiany obowiązywać mają od 1 stycznia 2022 r.
Poniżej przedstawione zostały najważniejsze proponowane przez Ministerstwo Finansów zmiany.
L.p. | Obszar | Proponowane zmiany |
---|---|---|
1. | Definicje | Rzeczywisty właściciel - rozszerzenie definicji rzeczywistego właściciela, poprzez wykreślenie fragmentu o ,,zobowiązaniu faktycznym lub prawnym” do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi. - usunięcie odesłania do stosowania przepisów o CFC oraz doprecyzowaniu, że „przy ocenie, czy podmiot prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez ten podmiot w zakresie otrzymanej należności”. Należyta staranność - należyta staranność oceniania będzie z uwzględnieniem charakteru oraz skali działalności prowadzonej przez płatnika oraz przez pryzmat powiazań płatnika i podatnika w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5. ustawy PIT lub art. 11a ust. 1 pkt 5. ustawy CIT. Posiadanie Zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w odniesieniu do podatników nieposiadających siedziby na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej uznaje się, że posiadają oni zarząd na tym terytorium w przypadku gdy osoby lub podmioty zasiadające w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających podatnika: mają miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polski, lub w sposób faktyczny, bezpośrednio lub za pośrednictwem innych podmiotów prowadzą bieżące sprawy tego podatnika, w tym na podstawie umowy go kreującej, decyzji sądu lub innego dokumentu regulującego jego założenie lub funkcjonowanie, udzielonych mu pełnomocnictw lub powiązań faktycznych między podatnikiem, a osobami będącymi rezydentami w Rzeczpospolitej Polskiej. |
2. | Mechanizm pay and refund | - zawężenie zakresu stosowania procedury zwrotu podatku (ang. WHT refund) do płatności o charakterze biernym (odsetki, dywidendy, należności licencyjne) oraz do płatności w stosunku do podmiotów powiązanych (powiązanie definiowane przez pryzmat powiązań w rozumieniu przepisów cen transferowych). - wyłączenie z mechanizmu zwrotu podatku dywidend wypłacanych na rzecz polskich rezydentów. - stosowanie mechanizmu pay and refund do należności, które bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych nie zostały zakwalifikowane jako należności objęte tym mechanizmem (art. 26 ust. 2ec ustawy o CIT). - uzależnienie wymogów proceduralnych od wymogów materialnych – wymóg przedstawienia dokumentów wymaganych w procedurze refund w zakresie potwierdzenia statusu rzeczywistego właściciela ma mieć zastosowanie dopiero wtedy, kiedy z przepisów odrębnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania będzie wynikać obowiązek badania tej przesłanki. |
3. | Oświadczenie | - możliwości podpisania oświadczenia płatnika zgodnie z reprezentacją (przez osobę reprezentującą firmę). - zawężenie kar za zatajenie prawdy lub podanie nieprawdy w oświadczeniu do kar finansowych (kara grzywny do 720 stawek dziennych). - uproszczeniu przepisów regulujących oświadczenia płatnika poprzez usunięcie referencji w art. 26 ust. 7a pkt 2 ustawy o CIT do stosowania przepisów proceduralnych, tj. art. 28b ust. 4 pkt 4-5 ustawy o CIT. - umożliwieniu składania oświadczeń w terminie wpłaty podatku za miesiąc, w którym doszło do przekroczenia kwoty 2 mln zł. |
4. | Opinia o stosowaniu zwolnienia | - zmiana nazwy na ,,opinia o stosowaniu preferencji”. - rozszerzenie zakresu opinii o stosowaniu zwolnienia na preferencje wynikające z umów międzynarodowych (obniżone stawki podatku u źródła lub zwolnienie z obowiązku poboru podatku u źródła). - okres obowiązywania opinii uzyskanych do 31.12.2021 r. upłynie dopiero 1.01.2025 r. |
5. | Certyfikaty rezydencji podatkowej | - wprowadzenie możliwości posługiwania się kopiami certyfikatów rezydencji podatkowej (pod warunkiem, że informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji podatkowej nie budziłyby uzasadnionych wątpliwości co do ich zgodności ze stanem faktycznym), bez względu na obowiązywanie stanu pandemii. |
6. | Raportowanie | - zmiana raportowania poprzez eliminację CIT 10 i IFT i zastąpienie ich jedną schemą (dot. rozliczania dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.). |
Autor: Magdalena Świątkiewicz – Konsultant podatkowy