Mechanizm safe harbour („bezpiecznej przystani”) to uprawnienie do stosowania uproszczeń dla transakcji kontrolowanych. Kiedy można z niego skorzystać?

Czym jest safe harbour?

Safe harbour to uproszczenie w dokumentowaniu cen transferowych, które:

  • pozwala podatnikowi uniknąć obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji TP oraz przeprowadzania analizy cen transferowych,
  • gwarantuje ochronę przed określeniem przez organy podatkowe dochodu (straty).

Mechanizm ten obowiązuje w Polsce od 2019 roku i dotyczy dwóch typów transakcji:

  1. usług o niskiej wartości dodanej, pod warunkiem spełnienia warunków określonych w art. 11f Ustawy o CIT,
  2. transakcji finansowych – pożyczek, kredytów, emisji obligacji, pod warunkiem spełnienia warunków określonych w art. 11g Ustawy o CIT.

Safe harbour dla usług o niskiej wartości dodanej

Aby skorzystać z uproszczenia, usługi:

  • muszą mieć charakter rutynowy, pomocniczy (np. księgowość, HR, IT, administracja),
  • nie mogą stanowić głównego przedmiotu działalności grupy,
  • świadczone przez usługodawcę na rzecz podmiotów niepowiązanych nie przekraczają 2% wartości tych usług świadczonych na rzecz podmiotów powiązanych
    i niepowiązanych.
  • nie są przedmiotem dalszej odprzedaży przez usługobiorcę, z wyłączeniem transakcji, o których mowa w art. 11n pkt 10; dodatkowo, usługobiorca musi posiadać kalkulację kosztów i kluczy alokacji.

Safe harbour dla transakcji finansowych

Warunki skorzystania z uproszczenia dla transakcji finansowych:

  • oprocentowanie ustalone na podstawie bazowej stopy procentowej i marży, określonych w obwieszczeniu Ministra Finansów, aktualnym na dzień zawarcia tej umowy (np. WIBOR, EURIBOR, SOFR + marża),
  • brak dodatkowych opłat (np. prowizji, premii),
  • okres pożyczki nie dłuższy niż 5 lat,
  • wartość pożyczek (oddzielnie dla udzielonych i zaciągniętych pożyczek) w trakcie roku podatkowego nie przekracza 20 mln zł,
  • pożyczkodawca nie jest podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

W przypadku zawarcia umowy w walucie obcej, „kwotę odsetek (kasowo) oraz kwotę odsetek (memoriałowo) i Wartość zadłużenia w walucie obcej na potrzeby Informacji TPR należy przeliczać na złote, według kursu średniego NBP obowiązującego w ostatnim dniu roboczym okresu za jaki składana jest informacja TPR. (Informator TPR – pytania i odpowiedzi (edycja szósta).

O czym należy pamiętać?

Skorzystanie z mechanizmu safe harbour nie zwalnia podatnika z obowiązku złożenia Informacji TPR.

Safe harbour to praktyczne narzędzie, które może zmniejszyć ryzyko podatkowe oraz obowiązki dokumentacyjne. Jednak jego zastosowanie wymaga dokładnej analizy warunków i zgodności z przepisami (spełnienie ustawowo określonych warunków).

Raportując safe harbour finansowy należy pamiętać o obowiązku ujawnienia transakcji jako schemat podatkowy MDR.

Zapraszamy do kontaktu – pomożemy w ocenie, czy Państwa transakcja kwalifikuje się do skorzystania z uproszczenia safe harbour.

Praca zbiorowa ekspertów ICT.

Zobacz także

Kwalifikowany krajowy podatek wyrównawczy (QDMTT) jest mechanizmem opodatkowania wyrównawczego. Jego znaczenie polega na tym, że podatek odnoszący się do nisko...
Obowiązki związane z cenami transferowymi obejmują nie tylko przygotowanie lokalnej dokumentacji cen transferowych (Local File, w tym analizy cen transferowych),...
Polskie spółki należące do grup międzynarodowych często zakładają, że kwestie związane z opodatkowaniem wyrównawczym pozostają po stronie jednostki dominującej. Jeżeli...
Usługi niematerialne należą do najbardziej wymagających obszarów dokumentacji cen transferowych. Nie wynika to przede wszystkim ze stopnia skomplikowania przepisów....