Regulacje dotyczące schematów podatkowych zostały wprowadzone do przepisów krajowych Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193). Rozdział 11a „Informacje o schematach podatkowych” (art. 86a – 86o Ordynacji Podatkowej) stanowią implementację Dyrektywy Rady (UE) 2018/822 [1].
Celem regulacji prawnej MDR jest czynnik informacyjny tj. dostarczenie administracji podatkowej informacji, która będzie wykorzystywana do poprawy jakości systemu podatkowego (przeciwdziałanie unikaniu podatkowania), w szczególności o potencjalnie agresywne planowanie podatkowe lub nadużycia wynikające z tego planowania. Dodatkowo MDR mają dostarczyć informacji o promotorach i korzystających ze schematów podatkowych [2].
Aby realizować obowiązek ustawowy, korzystający, promotorzy i wspomagający zobowiązani są do przekazywania Szefowi KAS informacji o schematach podatkowych. Informacja o schematach przekazywana jest elektronicznie poprzez udostępnione przez Ministerstwo Finansów struktury formularzy MDR.
Do pierwszego kwartału 2022 r. do systemu MDR złożono 29 823 nowych oraz uzupełniono 3 876 dokumentów. Rok do roku obserwuje się stopniowy wzrost złożonych MDR. Istotnym jest, że naruszenie obowiązków związanych z przekazywaniem informacji dotyczących schematów podatkowych wiąże się z konsekwencjami wynikającymi z Kodeksu karnego skarbowego (przykładowo art. 80f: „Kto wbrew obowiązkowi nie przekazuje właściwemu organowi informacji o schemacie podatkowym lub przekazuje informacje po terminie podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych tj. do do 28 895 040 zł.”).
Poniżej w tabeli przedstawiono statystykę dokumentów MDR (dane pochodzą ze strony MF).
MDR-1 | MDR-2 | MDR-3 | MDR-4 | Łącznie MDR | nadanie NSP | |
---|---|---|---|---|---|---|
do 31 marca 2019 | 446 | 155 | 101 | 0 | 702 | 100 |
do 31 marca 2020 | 5 906 | 1 254 | 3 196 | 1 154 | 11 510 | 1 010 |
do 31 marca 2021 | 11 001 | 2 007 | 8 137 | 1 944 | 23 089 | 5 960 |
do 31 marca 2022 | 14 315 | 2 389 | 13 891 | 3 104 | 33 699 | 8 716 |
Warto pamiętać również, że 11 kwietnia 2022 r. Ministrestwo Finansów zaktualizowało treść pytań i odpowiedzi dotyczących przepisów o raportowaniu MDR m. in. o pytanie: Co należy zrobić w sytuacji obowiązku złożenia MDR-3 przez korzystającego, jeżeli promotor nie wskazał korzystającemu numeru schematu podatkowego ani UPO, a termin złożenia deklaracji (a tym samym MDR-3) jest krótszy niż termin na złożenie informacji MDR-1. Czy w takim przypadku korzystający powinien najpierw złożyć samodzielnie MDR-1? Odpowiedź na pytanie nr 40 >>>.
Autor: Marta Kiryczuk – Konsultant podatkowy
[1] Dyrektywa Rady (UE) 2018/822 z dnia 25 maja 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych.
[2] https://www.podatki.gov.pl/mdr/raportowanie-schematow-podatkowych-mdr/