W dniu 26 lipca Ministerstwo Finansów opublikowało zapowiadany projekt zmian w podatkach w związku z Polskim Ładem (Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw).
Ceny transferowe stanowią jeden z obszarów w zakresie którego planowane są zmiany.
W poniższej tabeli przedstawiliśmy kluczowe obszary cen transferowych wraz ze wskazaniem proponowanych zmian.
Lp. | Obszar | Proponowane zmiany |
---|---|---|
1. | Definicje | • doprecyzowanie pojęcia Spółki niebędącą osobą prawną • zastąpienie słowa „wspólnik” słowem „wspólnicy” • warunek wywierania znaczącego wpływu zostanie spełniony w sytuacji wystąpienia powiązań w momencie, gdy udział wspólnika w zyskach nie przekroczyłby progu ustawowego, a jednocześnie udział w stracie spółki zostałby określony na poziomie przekraczającym próg 25% • dodanie ustawowej definicji porozumienia podatkowego oraz porozumienia inwestycyjnego |
2. | Korekta cen transferowych | • propozycja w zakresie możliwości dokonania korekty cen transferowych in minus także w sytuacji, gdy podatnik otrzymał od podmiotu powiązanego dowód księgowy, który potwierdza dokonanie korekty cen transferowych w określonej wysokości przez podmiot powiązany (w pierwotnym brzmieniu przepisów musiało być to oświadczenie) • uchylenie jednego z warunków dokonania korekty poprzez propozycję rezygnacji z obowiązku informowania o dokonaniu korekty cen transferowych w zeznaniu rocznym |
3. | Safe harbour finansowy | • propozycja, aby okresem w którym badany jest warunek możliwości skorzystania z instytucji safe harbour finansowego, był rok podatkowy • doprecyzowanie momentu, na jaki umowa pożyczki (kredytu, obligacji) powinna być zgodna z warunkami safe harbour finansowego w zakresie oprocentowania, co oznacza, iż warunki powinny zostać spełnione każdorazowo w przypadku zmiany umowy pożyczki |
4. | Terminy raportowania | • wydłużenie terminu na sporządzenie lokalnej dokumentacji cen transferowych do końca dziesiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego podmiotu |
5. | Ustalenie wartości transakcji kontrolowanej | • doprecyzowanie sposobu ustalania wartości transakcji kontrolowanej w przypadku umowy depozytu, umów ubezpieczenia lub umów reasekuracji, a także transakcji polegających na zawarciu umowy spółki niebędącej osobą prawną • doprecyzowanie, iż wartość transakcji kontrolowanej należy pomniejszyć o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem podatku od towarów i usług, który zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczonego podatku od towarów i usług, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług |
6. | Zwolnienie z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych | • wyłączenie z obowiązku dokumentacyjnego transakcji powiązanych pomiędzy położonymi w Polsce zakładami zagranicznymi, których macierzyste jednostki są podmiotami powiązanymi, a także pomiędzy położnym w Polsce zakładem zagranicznym podmiotu powiązanego będącego nierezydentem i powiązanego z nim podmiotu mającego rezydencję podatkową w Polsce • zwolnienie z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji kontrolowanych objętych porozumieniem podatkowym oraz porozumieniem inwestycyjnym • zwolnienia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji kontrolowanych objętych mechanizmem typu safe harbour dla pożyczek, kredytów, obligacji oraz transakcji dotyczących rozliczeń w zakresie tzw. czystego refakturowania |
7. | Metodologia przygotowania dokumentacji lokalnej | • propozycja, aby w przypadku umowy spółki niebędącej osobą prawną, umowy wspólnego przedsięwzięcia lub innej umowy o podobnym charakterze analiza cen transferowych obejmowała w szczególności przyjęte zasady dotyczące praw wspólników lub stron umowy do udziału w zysku lub majątku oraz uczestnictwa w stratach • wskazanie spółek wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej oraz określenie zakresu tych obowiązków, które mają dotyczyć transakcji kontrolowanych oraz innych niż kontrolowane z podmiotami niewchodzącymi w skład tej podatkowej grupy kapitałowej |
8. | Brak konieczności sporządzania analiz porównawczych | • w przypadku transakcji kontrolowanych spełniających kryteria zwolnienia safe harbour dla transakcji kontrolowanych stanowiących usługi o niskiej wartości (regulacja obecnie obowiązująca), • w przypadku transakcji kontrolowanych zawieranych przez podmioty powiązane będące mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą w rozumieniu Prawa przedsiębiorców, • w zakresie transakcji innych niż transakcje kontrolowane zawieranych z tzw. rajami podatkowymi (transakcje bezpośrednie) lub w których rzeczywisty właściciel kontrahenta jest rezydentem tzw. rajów podatkowych (transakcje pośrednie), objęte obowiązkiem dokumentacyjnym |
9. | Przedłożenie dokumentacji cen transferowych na żądanie organu podatkowego | • wydłużenie z 7 do 14 dni terminu na przedłożenie lokalnej dokumentacji cen transferowych przez podatnika na żądanie organu podatkowego • uprawnienie organu podatkowego do skierowania do podatnika (innego niż mikroprzedsiębiorca) żądania sporządzenia i przedłożenia lokalnej dokumentacji cen transferowych w terminie 30 dni w odniesieniu do wskazanych transakcji kontrolowanych, co do których podatnik był zwolniony z obowiązku dokumentacyjnego ze względu na skorzystanie z mechanizmu safe harbour finansowego, organ podatkowy będzie przy tym zobowiązany wskazać okoliczności świadczące o prawdopodobieństwie zaniżenia wartości transakcji kontrolowanej lub niespełnienia warunków, o których mowa w ww. przepisie |
10. | Oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych | • likwidacja oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych jako odrębnego dokumentu i przeniesienie go, w zmienionej treści, do informacji o cenach transferowych • doprecyzowanie treści oświadczenia (zamieszczonego w informacji TPR-C) w przypadku świadczeń nieodpłatnych i częściowo odpłatnych |
11. | Informacja TPR-C | • wprowadzenie w ustawach dochodowych odrębnego rozdziału poświęconego informacji TPR-C • wydłużenie terminu na złożenie informacji o cenach transferowych do końca jedenastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego podmiotu (powiązanego oraz innego niż powiązany w zakresie transakcji innych niż kontrolowane dla potrzeb transakcji z tzw. rajami podatkowymi) • zmiana w zakresie organu, do którego składana jest informacja o cenach transferowych; zgodnie z nowym przepisem, informację składa się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach podatku dochodowego • wskazanie, iż w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi informację TPR-C składa się do naczelnika urzędu skarbowego, właściwego według siedziby lub miejsca prowadzenia działalności spółki • doprecyzowanie, iż w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi informacja o cenach transferowych powinna być składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej • propozycja zmian w zakresie podpisywania informacji o cenach transferowych • wyłączenie możliwości podpisywania informacji przez pełnomocnika, wyjątek stanowi prokurent działający zgodnie z zasadami reprezentacji oraz pełnomocnik będący adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub biegłym rewidentem • doprecyzowanie, iż informacja o cenach transferowych sporządzana jest na podstawie lokalnej dokumentacji cen transferowych, jeżeli podmiot był obowiązany do jej sporządzenia w zakresie odpowiednich transakcji; w pozostałych przypadkach, informacja o cenach transferowych powinna być sporządzona na podstawie danych i informacji pochodzących ze sprawozdania finansowego lub z innych dokumentów • rezygnacja z obowiązku wyznaczania wspólnika spółki niebędącej osobą prawną, który obowiązany jest do złożenia informacji o cenach transferowych za spółkę; lokalną dokumentację cen transferowych sporządza spółka niebędąca osobą prawną (w przypadku gdy jest podmiotem obowiązanym do jej sporządzenia); w związku z tym uzasadnione jest, aby informacja o cenach transferowych była składana przez podmiot, tj. spółkę niebędącą osobą prawną |
12. | Sankcje | • modyfikacja sankcji karnych skarbowych w zakresie lokalnej dokumentacji cen transferowych i informacji o cenach transferowych |
13. | ORD-U | • propozycja, aby w przypadku podmiotu obowiązanego do sporządzenia informacji o cenach transferowych, podmiot ten będzie zwolniony z obowiązku sporządzania i przekazywania informacji o umowach zawartych z nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego (formularz ORD-U); zwolnienie z obowiązku sporządzania i przedkładania ORD-U nie dotyczy podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, dokonujących transakcji innej niż transakcja kontrolowana z podmiotem z tzw. rajów podatkowych |
Autor: Beata Rawa ? Transfer Pricing Manager