Szukaj
Close this search box.

Uzyskanie prawa do zwolnienia podatkowego wypłacanej dywidendy? Stanowisko Dyrektora KIS odmiennie od poglądu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu

Dnia 11 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji 0111-KDIB1-3.4010.43.2020.2.BM uznał, że dla skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, niewystarczające jest spełnienie warunków wskazanych w art. 22 ust. 4-6, art. 22b oraz art. 26 ust. 1c oraz 1f ustawy o CIT. Płatnik, który chce zastosować zwolnienie wynikające z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT i nie dokonywać poboru podatku u źródła, jest zobowiązany do przeprowadzenia pełnej weryfikacji warunków umożliwiających skorzystanie z tego zwolnienia, zachowując przy tym należytą staranność. To oznacza, że płatnik ma obowiązek weryfikować czy uzyskująca dochody z dywidendy spółka spełnia wszystkie warunki do skorzystania ze zwolnienia z podatku u źródła. W ramach należytej staranności nie można ograniczać się jedynie do weryfikacji warunków zastosowania zwolnienia wynikających z art. 22 ust. 4-6 ustawy o CIT.

Ze stanowiska Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wynika, że płatnik dla skorzystania ze zwolnienia od wypłacanej dywidendy oprócz warunków określonych w art. 22 ust 4 uCIT zobowiązany jest do weryfikacji podmiotu uzyskującego zwolnienie, a więc uzyskania od podmiotu oświadczenia, że jest on rzeczywistym odbiorcą wypłacanych należności oraz dokonać weryfikacji tego oświadczenia pod kątem spełnienia warunków do stosowania zwolnienia przez ten podmiot.

Przypomnijmy, że w wyroku z dnia 11 marca 2020 r. o sygn. I SA/Wr 977/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu odniósł się do weryfikacji statusu rzeczywistego właściciela (beneficial owner) w sytuacji korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem u źródła dywidendy wypłacanej zgodnie z art. 22 ust. 4 uCIT stwierdzając, że nie ma obowiązku weryfikacji statusu rzeczywistego właściciela (beneficial owner) przy zwolnieniu dywidendy z poboru podatku u źródła.

Sąd uznał, że przesłanki uprawniające do skorzystania ze wspomnianego zwolnienia określone zostały wyłącznie w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT zatem, jeżeli podatnik dopełnił wymagań tam zawartych to może skorzystać z tej preferencji.

 

Autor: Izabela Lipka ? Konsultant podatkowy


Potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu dokumentacji cen transferowych? Skontaktuj się z nami ?

Zobacz także

17 lipca 2024 r. została wydana interpretacja indywidualna (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.278.2024.1.AW) w sprawie skutków podatkowych dla podatkowej grupy kapitałowej (PGK). Wnioskodawca...
W dniu 23 sierpnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) wydał interpretację indywidualną (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.238.2024.2.MK), której przedmiotem było opodatkowanie...
W dniu 9 lipca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną o sygnaturze 0111-KDIB3-3.4012.170.2024.4.JSU w celu ustalenia, czy...